Att Illustrera Mod

Hur illustrerar man mod i bild? Nu när jag börjar skriva på det här inlägget har jag inget färdigt svar. Anledningen till att söker det kommer från ett inlägg jag skrev om John McCain’s bok Why Courage Matters. Jag kunde bara önska fler läste den för den ger viktig inspiration i ett område där de flesta av oss (mig inräknat) underpresterar.

På vägen till bilder som klarar att visa mod kanske det är bra att börja med att titta hur Wikipedia ”definierar” mod:

”Courage, also known as bravery, will, intrepidity, and fortitude, is the ability to confront fear, pain, risk/danger, uncertainty, or intimidation. ”Physical courage” is courage in the face of physical pain, hardship, or threat of death, while ”moral courage” is the ability to act rightly in the face of popular opposition, shame, scandal, or discouragement.”

Från: Courage

Jag tycker den pekar på något viktigt. Mod är inte avsaknad av osäkerhet och rädsla utan att orka besegra det.

Wikipedia tycker jag inte lyckats bra med att illustrera mod, men allt som rör känslor är svårt, och nöjer sig istället med målningen Fortitudo av Sandro Botticelli. Fortitudo:

Fortitude av Sandro Botticelli

Fortitude av Sandro Botticelli

”Fortitude” är inte exakt en pseudonym till mod. Det handlar mer om moraliskt mod rörande rättvisa. Jan Guillou uppvisade ”fortitude” när han avslöjade IB-affären.

Kanske kan vi söka mod i djurvärlden. Lejonhannen associeras ofta med mod.

Lejon

Lejon

Men stämmer det egentligen? Jadå delvis. Lejonhannarnas enda uppgift efter att de fått en flock honor är att skrämma iväg hyenor från bytet, para sig med honorna och vakta sitt harem från andra hannar. Jakt och dyligt måste honorna göra eftersom manen gör dem för synliga för jakt. Men hur mycket mod krävs det när man är så stor som en lejonhanne?

De lata lejonhannar är oranga. De har inget mod. Det är kaninen som diskuteras längre ner som har mod.

Söker vi på Flickr på ordet courage får vi givetvis mängder med träffar. Någon riktigt klockren träff såg jag inte.

Nyligen läste jag i någon tidningen (jag tror det var i Expressen) om ett par kaniner i Australien som regelbundet tagit till vana att döda vad som är en av världens farligaste ormar. Nu klarade jag inte att hitta den nyheten. Kanske för att skydda sina ungar men det var i så fall inte när de var direkt hotade. En sökning på Youtube ger oss ett filmklipp där detta mod visas:

Och här i Expressen har en mus som besegrar en orm för att rädda sitt liv:

Ville inte bli uppäten – bet ihjäl ormen

Hos kaniner och möss hittar vi riktigt mod. Bilder och filmklipp måste dock vara riktigt relevanta för att det ska fungera som illustrationer.

5 kommentarer »

  1. Tina said

    Lejon är en bra symbol. När jag ser ordet mod i mitt huvud tänker jag rött.

    ..så för mig – ett rött lejon.

  2. marknad said

    Ja association är det viktiga. Vi tänker på mod när vi ser lejon därför att de är stora och har många egenskaper vi redan associerar till mod.

    Betänkt att vuxna lejonhannar är skapta bara för att skrämma iväg hyenor, äta andra lejonhannars ungar och para sig.

    De jagar inte ens. Det gör honorna.

    Men verkligt mod har vi i kaninen.

  3. qlyn.info said

    Excellent, what a webpage it is! This webpage
    gives valuable data to us, keep it up.

  4. I was suggested this blog by my cousin. I am not
    sure whether this post is written by him as nobody else know such
    detailed about my difficulty. You’re incredible! Thanks!

  5. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you make this website yourself or did you hire someone
    to do it for you? Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to know where u got this from. cheers

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lämna en kommentar