Snällhet i foton ska inspirera till en bättre värld

Foton, nyheter och artiklar som skapar inspiration är både viktiga och uppskattade. Att ta steget att påbörja något om än positivt är ofta svårt. Många artiklar med tips har egentligen föga konkret värde i information mer än att skapa viss tro hos folk att det är värt att försöka.

Det praktiska kan de egentligen redan om de tänker ofta. Viktminskning är ett bra exempel på det där någon svårighet att sätta samman en sund kost och motionera för att gå ner i vikt egentligen inte är något annat än få inte kan. Vissa tips är ändå till hjälp därför att de inspirerar och skapar en tro.

Nyfiken vital har alltid varit inspirerande vacker mot en bättre värld via kost, miljö och hälsa. Där vill jag nu föra in snällhet i inspiration. Självklart har det alltid funnits som en prioritet men genom att bättre lyfta fram det riktat visar man också att det är kulturellt accepterat att vara öppet snällt. Just här är det också väl fungerande därför att en av de större negativa stereotyper som finns mot snällhet är att snälla är lätt dumma men genom att det faller under mig så motbevisas det ju av sig självt genom att jag är ytterst intelligent.

Det är här intressant att titta på några av de förändringar som nu ligger live i första versioner för att diskutera inspiration via visuella komponenter. Låt oss där betrakta undersidan för nyttig kost utifrån samspel mellan foto och rubriker.

Notera den primat vi har i fakta ruta ett till höger:

– Han är inte fullvuxen.
– Han ser kontemplativ ut.
– Han är gullig men lite orolig.
– Är han orolig för att du ska äta miljöfarlig mat?
– Vi vet inte säkert men troligen inte.
– Men det hjälper oss att inte glömma kopplingen till naturen.
– Det sker via en positiv stereotyp.

Längre ner lyfts Rättvisemärkt fram som en märkning av livsmedel som visar hänsyn både till människor och natur.

– Märkningen verkar via ett i namnet positivt begrepp – Rättvist.

– Vi har sett i studier att vi naturligt reagerar positivt i hjärnan på rättvisa. Senast denna publicerad i Nature:

Neural evidence for inequality-averse social preferences

– Jämför det med den mindre framgångsrika Krav som är associerat med för många ett negativt begrepp och mest negativt verkade på dom som det är mer problematiskt för att hantera allt från att komma ihåg sigill till att sopsortera.

Notera också samspelet mellan bilder och text för faktarutan. Det anges tydligt att det är snällare mat. Du är snäll när du äter mat som är bättre för miljön och andra människor. Det är en positiv stereotyp. Samtidigt ligger en annan verkande:

Personer som äter annan mat är elaka och det samma gäller dom som otillbörligt försöker sabotera för märkningen eller information om den.

Ingen gillar elaka människor, organisationer eller företag.
Rättvisemärkt - Logga
– Symbolen är positivt inspirerande med en figur i bilden även den hade varit bättre med ljusare nyanser.

– Loggan har den egenskap jag kallar mappa i mitt ramverk för bedömning av sådant utifrån neurovetenskap (just här egentligen vad man nu börjat kalla neuromarketing men förr hade fler vanliga namn).

– Även om symbolen hade gynnats av en del rött för att synas bättre kommer blått menar jag verka inspirerade. Det är en påverka om än svag som har att göra med att blått är en naturlig bakgrund både i himlen och i havet vid jakt och vara jagad vilket täcker upp en stor del av vår evolution. Först i havet och därefter på stranden där ju faran för däggdjuren länge huvudsakligen bör ha kommit från havet respektive luften (hoppade fiskar och senare flygande dinosaurier). Kanske har grönt motsvarande verkan på men svagare?

– Avseende ljus och rött läses bäst:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

– Internationellt finns åtminstone två till symboler där andra faktorer utifrån neuromarketingen använts.

– Först har vi en med ännu tydligare mappa och dessutom contra. Vitt mot svart liksom all entydig contra syns alltid bra:

I denna är mappa också stark men samtidigt har vi rött för att fånga blicken:

Båda dessa är utmärkta men ligger lågt i inspiration annat än begreppet Fair trade. Den första har dock detta även om det hade kunnat gjorts mycket bättre.

För en sida som nyttig kost hade det optimala egentligen varit först den första symbolen och därefter den tredje. Utrymmes mässigt är det dock problematiskt men något att överväga när uppslagssidan för Rättvisemärkt uppdateras.

Faktaruta två använder en röd tomat. Den syns bra därför att den är intensivt röd i ljusa färger mot vid bakgrund. Vidare är det något du kan odla själv och det är vad som diskuteras. Även om världen inte blir bättre för att du odlar några tomater är det något du kan göra och som inte är svårt. Vi associerar den första faktarutan med något du vet att du kan göra om du vill.

I den tredje är behovet mindre av att fånga blicken. Istället visas vad vi kan skörda från att odla och något många upplever smakar bra och som är nyttigt. I övrigt används egentligen inga faktorer annat än kompositionen är lätt gullig. Det är passande så. Faktarutan pekar dock vidare mot en väg för att hitta mer information.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: