Maremmano-Abruzzese skyddar får

Jag skrev att jag brukar ge entiteter jag regelbundet följer en symbolisk hund (inte så att jag typiskt talar om det för dem eller ännu annat än enstaka gånger dokumenterat det öppet även om jag tänkte publicera igenom de flesta men inte alla här):

”Av och till mest för att roa mig själv brukar jag tilldela organisationer, företag m.m. jag följer en symbolisk hund. Det ska optimalt vara en hundras som lyfter fram en viktig egenskap hos entiteten eller trendpåverkande delar av organisationer. Expressen gav jag t.ex. en blodhund därför att de är roade av och duktiga på grävande journalistik. Också vill jag att det ska vara inspirerande hundraser som pekar ut något jag tror är viktigt för dom och som verkar jämförbart med en positiv stereotyp.”

Från: Inspirerande borderterrier

En till hundras jag gjorde det med när jag var uttråkad (eftersom jag nu ändå börjat dokumentera hundar i en fallstudie till Hedonimeter vilken förövrigt lär bli bred och stor eftersom de är intressanta på många sätt och har en stor plats i samhälle och kultur) var Maremmano-Abruzzese:


Foto: Valentino Licens: CC by 2.0

Det är en italiensk hundras som än idag skyddar får mot vargar och annat hotfullt. Maremmano-Abruzzese kan vara en bra positiv stereotyp t.ex. för en säkerhetschef men vad jag närmast tänkte på var Google antispam-grupp när jag som så ofta tidigare läste Matt Cutts blogg eller om det var när jag började följa hans Buzz.

Kommentera

