Apollon fångar mitten mellan gammal och nytt

Medan Ra kan vara mänsklighetens äldsta gud vi ännu minst fångar Apollon mycket som går långt bakåt Ra kan ha sitt ursprung redan när vi vandrade ut ur Afrika medan jag tror att Apollon i äldre varianter kom med grekerna och andra folkslag när de vandrade in i Europa. Det vill säga efter att människan vandrat ut och i princip spritt sig hela vägen till Asien och därifrån tillbaka till Europa.

Det är tror jag egentligen samma gud i grunden – solguden, yang, – men han har tagit mer erfarenhet med sig på vägen och är mer kulturellt förfinad. Han har en pilbåge och en lyra. Kanske är han ännu mer uppmärksam jämfört med Ra ty vädret idag är inte var det var igår och då jag verkligen har behov av tur nu vågar jag inte tillbe Ra längre även om gårdagen var lyckad. Jag får gå till Apollon.


Foto: Maciej Szczepańczyk Licens: CC by-sa 3.0

I Apollon kan vi också se likhet i många andra tidigare och senare gudar – ibland samma med nytt namn paketerad till något nytt. Principen att tillbe solen i någon form tror jag dock är korrekt. Vi kan också inse att energimängden och den enorma mängd kemiska reaktioner som inträffar i solen lägger förutsättning rent stokastiskt till nästan vad som helst. Den lilla energi som kom hit skapande under en jämfört försvinnande kort period RNA och därifrån DNA. Vad kan inte finnas i själva solen?

Därmed inte sagt att jag varit annat än respektfullt hyllande till Ra och självklart kommer jag lämpligt offra till honom också regelbundet och ofta.

Jag tillber stolt Ra
Solgud – RA
Vad Häxan i Narnia har gemensamt med Apoliva-reklamen
En hyllning till Gudinnan?

Kommentera

