Cavalier king charles spaniel är en lugn hund

Jag bodde granne ett tag med en Cavalier king charles spaniel några tidiga år som barn innan den flyttade men jag har inget direkt minne av dess mentalitet eller sedan dess någon direkt erfarenhet av den. Wikipedia har emellertid en del att berätta vilket om det är korrekt pekar på en ganska praktiskt sällskapshund:

”The breed is highly affectionate, they are playful, extremely patient and eager to please. As such, dogs of the breed are good with children and other dogs. Cavaliers are not shy about socializing with much larger dogs. Cavaliers will adapt quickly to almost any environment, family, and location. Their ability to bond with larger and smaller dogs make them ideal in houses with more than one breed of dog as long as the other dog is trained.”

Emellertid tror jag egentligen inte att det är någon större skillnad mellan den eller annan spaniel. Att den är social och lättsam tror jag dock säkert stämmer givet att det antagandet är riktigt. Dessa hundar är från början avlade för apportera vilket gör dem en aning lugnare eftersom egenskaper för att själva rusa iväg eller göra mer hjältemodiga insatser inte är vad som prioriterat. Hellre ska de stå lugnt och tyst och vänta tills de får hoppa ner i vattnet och hämta en redan död and som de heller inte ska mumsa i sig själva eller ens tugga sönder.


Foto: Mapovfille Licens: CC by 3.0

Jag tror också även om jag inte tittat om någon studie skett (vilket jag håller för mer otroligt) att det är ganska tydlig genetisk likhet mellan all spaniel och skillnaderna mer kommer från vad som blandats in än lika specifik avel. Likheterna mellan dom är slående och upplever jag mer så än för brukshundar och terriers.

Läs mer:

Cavalier King Charles Spaniel

Kommentera

