Trevlig ångestfylld illustration av Pandoras box

Här har vi en trevlig typiskt ångestfylld illustration av Pandoras box hittad i Wikimedia Commons:


Av: Hansdotter Licens: CC by-sa 3.0

En personlig reflektion från ett känslomässigt ögonblick gav jag i:

Myten om Prometheus

Eller kanske mer ett försök att övertyga mig själv. Inom vissa områden handlar dock saker väldigt mycket om vad människan har beredskap för att kunna hantera och i värsta fall skapas sådan beredskap först i realiseringen av risker. Problematiken med kärnvapen är ett exempel på det.

Där kan jag också se att något vi kan lära från historien att riskerna blir större när saker utvecklas omedelbart i kontext av militär tillämpning därför att det begränsar möjlighet till att beredskap skapas innan problematik kan uppstå.

Förutsättningar att se potential i den här typen av färskare områden finns också just i dom områdena vilket tenderar att göra det till en lätt väg där det saknas. Det är också kan jag tänka mig begränsat i vad man kan göra i den ena vägen utan att påverka den andra särskilt som det verkligen alltid under modern tid varit vad som finansierat mycket av den mest intressanta forskningen.

Samtidigt kan jag uppleva att svårigheterna att påverka skeenden underskattas. Folk i allmänhet är så vardagskompetenta men jag är inte säker på att det alltid är vad som i historien funnits hos personer som mer konkret haft valmöjligheter. I någon mening hur dålig prestation relaterad till en alternativ vald väg än är rör sig saker rörande faktisk lösning framåt utan någon broms hur störande det än kan upplevas.

Oavsett komplexiteten man kan se i historien tror jag att det är meningsfullt just att sätta ett tidigt tydligt fokus på försvarslösningar och vad som reducerar riskerna. Sedan förvisso att betydelsen och motivationen för sådant kan vara svag innan motsatsen lika konkret som förväntad ännu realiserats.

Många gånger tror jag verkligen historien hade utvecklats mycket mer tilltalande med just lite större trivial kompetens i vardagens småsaker hos diverse personer associerad till en del ganska otrevligt realiserade saker.

Kommentera

