Mest förvånande 2009: Stämningshöjande foton

Vad jag tror kan ha förvånat mig mest 2009 var något jag upplevde nyligen. Den ramlade ut från ett litet mer långsiktigt projekt rörande hur man kan följa och bedömda kommunikation (t.ex. bloggpostningar) över nätet rörande påverkan på läsaren, vad de säger om författaren och hur budskapet rör sig vidare. Ibland känns det som jag nått långt medan jag andra gånger knappt klarar av att formulera vad jag redan sett – det är väl svårast tror jag att uttrycka saker så pass enkelt att det går att använda.

Hur som helst vad som förvånande mig mest var något jag upptäckte när jag började tillämpa en del underområden i den del jag kallat perception (min definition & länken går till en sida där jag har kanske 3/4 av dem listade) på foton. Där jag gjorde jag några små tillämpningar avsedda att stimulera mitt humör mot det gladare för att minska risken för vinterdepression. Vad som förvånande mig var hur väldigt effektiva de var åtminstone på mig.

Nu varierar säkert känsligheten för bilders påverkan på humör oerhört mycket avseende hur snabbt känslig man är liksom hur tydlig påverkan blir. Jag är sannolikt alltid känsligare än de flesta och mycket troligt mer så nu än annars men det gäller troligen flera ändå ganska stora grupper med personer.

Effekten är god nog för att jag ska bli spontant rolig i text vilket säkert var 12 år sedan. Sedan finns ingen varaktighet i det vad jag märkt en men det samma gäller ju förövrigt antidepressiva läkemedel. Dock ska det givetvis inte betraktas som ett alternativ till behandling av en läkare – depression är en inte sällan dödlig sjukdom som ska tas med stor respekt. Däremot är det gissar jag ofarligt så det kan ju vara ett komplement som kan tillföra värde. Det sätt jag tror det fungerar på gör att jag tror att det inte kan utlösa hypomani om det används samtidigt med den vanligaste typen av antidepressiva läkemedel: SSRI. Vissa andra typer ska jag låta det vara osagt för även om det kan tyckas lite löjligt.

Den senaste jag gjorde har vi här och den täcker egentligen inte upp särskilt många underområden:

Stämningshöjande bilder: Många typer

Utan mest de som var uppenbara avseende hur jag trodde de skulle illustrera sig i foto. Nu när jag tänkt (implicit) ser jag hur flera andra områden kanske kan visa i foto. Hinner jag ska jag göra en till idag.


Foto: Jelene Morris Licens: CC by 2.0

4 kommentarer »

  1. marknad said

    Eller mest förvånande kanske är att jag börjar bli rolig.

    Började egentligen innan bilderna men det var samma sak jag gjorde då men med andra ”verktyg”. Bilderna tar dock snabbare åtminstone just nu men det kan säkert variera oerhört. Närmast omöjligt för mig att ens gissa om även om jag kan tänka mig flera grupper som mer känsliga.

  2. marknad said

    Och saken är ju också att det är just när du är överkänslig som du kan ha särskilt värde av det. Därför att du då har väldigt mycket annat som lika gärna kan sätta ner ditt stämningsläge.

    Är din känslighet låg har du kanske inte så himla stor nytta av det heller.

  3. […] Mest förvånande 2009: Stämningshöjande foton […]

  4. […] Mest förvånande 2009: Stämningshöjande foton Stämningshöjande bilder […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

