Stämningshöjande bilder

Att bilder, musik, text m.m. kan påverka våra känslor är välkänt. Effekten behöver inte vara stor och påverkan varierar mellan person och person, och kan skilja sig ordentligt över tiden. Foton kan troligt ha viss verkan även om den är lägre än mycket annat.

Vad som har verkan är troligen väldigt enkla men mycket tydligare ansiktsuttryck. Närmast över tydliga. Till exempel för att uttrycka ”hot” en hund som morrar och visar tänderna. De typer av känslor som dock är intressanta att påverka är ett fåtal eftersom effekten jämfört med text är (bedömer jag men hela området är dåligt studerat i publicerad forskning).


Foto: Edwin Dalorzo Licens: CC by-sa 2.0

Ett av de fåtal områden där det har värde är när det kan användas för att göra oss gladare. Problemen med vinterdepression (SAD), nedstämdhet o.s.v. i samhället är gigantiskt. Läkemedel, kognitiv beteendeterapi, motion, rätt kost och mycket mer kan tillsammans alla vara viktiga åtgärder. Ytterligare ett kanske kan vara glada foton även om det är känt att depression sätt ner förmågan att ta till sig sådant.

Jag gjorde ett exempel på ett inlägg där foton, musik, text m.m. kombineras för ökad glädje. Syftet är huvudsakligen att använda för att minska risken för SAD för egen del. Denna artikel skapade jag på Pryltrend:

Ökad Glädje Direkt

Jag valde att huvudsakligen arbeta med vad jag själv brukar kalla leenden, gulligt och kawaii (jag använder troligen ännu inte begreppen entydigt eftersom jag ännu bygger upp en metodik). Leenden är helt enkelt människor som ler. Gulligt är t.ex. personer som visar närhet till varandra. I kawaii finns hundvalpar och kattungar m.m. Effekten går troligen att öka ännu mer genom att tillämpa fler samtidiga metoder.


Foto: Michael Peligro Licens: CC by-nd 2.0

Arbetet med hela det här området dokumenterar och antecknar jag om på:

hedonimeter.org/blogg/

Det inkluderar både studier, reflektioner m.m. men kanske kan vara till nytta för någon mer. En första förenklad översikt finns:

Perceptio

1 kommentar »

  1. […] Mest förvånande 2009: Stämningshöjande foton Stämningshöjande bilder […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

