Sajt borttagen: Fria bilder från amerikanska myndigheter

Efter att en läsare pekat på ett potentiell problem med:

httpx://www.fws.gov/digitalmedia

Ett ”foto” han försökte ladda ner hade egenskaper som pekar på att det kan innehålla malware.

Därför tog jag bort sajten från följande guide:

Fria bilder från amerikanska myndigheter

Någon djupare kontroll har jag inte gjort för att försöka bekräfta att ett problem finns och Google rapporterade inte att de sett problem:

Safe Browsing: www.fws.gov

Antalet sajter och resurser listade på sidan är emellertid tämligen stort och bör räcka och bli över även utan Fish and Wildlife Service’s online digital media library. Inte heller håller jag det för troligt att läsaren som kommenterade har fattat det han såg felaktigt eller har någon anledning att fara med osanning. Därför tas sajten bort.

Stort tack till Jerry som såg problemet och tog sig tid att kommentera om det till guiden:

sandkatten.wordpress.com

Fler guider till fria bilder på Bloggbilder:

Wikimedia commons och teckningar av tobak

De bästa bilderna i Wikipedia

“Fria” bilder som är konst från gallerier och museeum

Creative Commons bilder för bloggare på Flickr

Bilder från webbutiker

Att illustrera koncept

Kartor, karttjänster och bilders geografiska egenskaper.

Fallstudie: Solglasögon

De metoder jag tycker är enklast att använda är att dra nytta av sökning på Flickr efter foton med Creative commons respektive att söka bilder på ämnesrelevanta uppslagssidor i en.wikipedia.org och kontrollera copyright för dem. Större delen av de bilder vi använt på Nyfiken vital kommer via dom två metoderna. Av dessa är de flesta från Flickr.

Vilka sajter man använder handlar dock tror jag till stor del om vana. Flickr och Wikipedia är vad jag använt längst och jag är van vid dem.

Kommentera

