Appropå Jediism: Underlig översättning

Nyligen har jag ju bloggat lite här om religion och några av de problem som överdrivet troende ofta skapar:

Xenu i bild
Religiösa psykiatriska sjukdomar: En utveckling av tankarna

I den sista tipsade jag om mitt lilla projekt för att följa den nya religionen jediism där jag senast publicerade Risker & fördelar med religion & Att följa jediism.

Där såg jag en lustig sak som egentligen är ganska vanligt. När jag gjorde automatisk översättning av inlägget till engelska med Google Translate översattes ”promiskuös” helt felaktigt till ”IMMORAL” istället för som korrekt ”promiscuous”. Notera också att Google Translate felaktigt skriver immoral med stora bokstäver d.v.s. IMMORAL.

Här kan man gissa att någon enskild kristen eller dyligt smygit in den felaktiga översättningen i tabeller för sådant i mjukvara otillåtet.

En större dokumentation av problemet finns här: Google Translate översätter ”promiskuös” till ”IMMORAL”

Det hela var lite lustigt eftersom jag just diskutera den här typen av irrationellt beteende ej överstämmande med allmänt godtagar moral som religioner ofta orsakar hos de ”troende”. Tidigare jämförde jag utifrån det religioner som parasitsjukdomar: Att illustrera Virus – Biologiska virus, Datavirus, Memer m.m.

Den desinformation religiösa smyger ut utan hänsyn till vedertagen moral

Eftersom troendes idéer ofta är irrationella godtas de bara av övertygade av samma religion. Dessa har slutat ifrågasätta. För att nå ut med sina budskap börjar de därför ofta smyga ut informationen t.ex. på det sätt vi såg i exemplet.

Den studie som diskuterades i risker med religion ger en förklaring: Neural Markers of Religious Conviction. Aktivitet i delar av hjärnan reduceras och den troende blir mindre förmögen att ifrågasätta trosföreställningen. Därav kan de hålla fast till bevisat felaktiga föreställningar och rent av försöka lura på andra dem i smyg.

Kommentera

