Religiösa psykiatriska sjukdomar: En utveckling av tankarna

Här på Bloggbilder skrev jag nyligen Att illustrera Virus – Biologiska virus, Datavirus, Memer m.m. Där berörde jag den mycket svåra frågan om hur virus ska betraktas avseende liv och om icke-rationella trosföreställningar kan betraktas som skadliga parasiter d.v.s. sjukdomar.

Dessa tankarna utvecklade jag på en ny blogg där jag valde att följa en ny religion: Jediism. Konceptet gav jag även ett arbetsnamn: Religiösa psykiatriska sjukdomar. Möjligheterna för mig att betrakta problemet har radikalt ökat genom att ett början till ett ramverk för att analysera problemet nu finns iochmed att Michael Inzlicht, Ian McGregor, Jacob B. Hirsh och Kyle Nash vid University of Toronto Scarborough och York University publicerade sina resultat i Psychological Science: Neural Markers of Religious Conviction.

Genom att betrakta aktivitet i delar av hjärnan kan både vissa fördelar med religion förklaras liksom till varför icke-rationella trosföreställningar lätt accepteras av troende även när de är destruktiva för dom, personer de känner och samhället som helhet. Läs gärna hur jag vill använda detta för att skapa ett bättre samhälle på den nya bloggen:

Jag har inhandlat en egen domän till bloggen men den har ännu pekats om runt DNS än (men kommer igång i dagarna) men det ställs om automatiskt när det är gjort så att du då ändå kommer rätt. Om det blir några problem kan du istället klicka här: www.jediismen.org.

Problemet med religion bloggade jag dessutom nyligen om här på Bloggbilder i: Xenu i bild.

3 kommentarer »

  1. […] Xenu i bild Religiösa psykiatriska sjukdomar: En utveckling av tankarna […]

  2. halla hittade just http://www.youtube.com/watch?v=SdDG93d40QM
    vart att prova har du sett innan ?

    Ulla

  3. Randell said

    I every time spent my half an hour to read this website’s content everyday along with a mug of coffee.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

