Bra nybörjarguide till Flickr

Christian Rudolf brukar jag diskutera internet med över e-post ofta. Det ger mig ganska mycket därför att han är intelligent, har ett annat perspektiv än jag och har intresserat sig för andra saker. Jag upplever att han får ut ungefär samma sak. Samtidigt kan vi båda uttrycka oss så den andra förstår det. Det kan annars vara ett problem just när man har olika erfarenhet och perspektiv.

Jag såg idag att han på sin blogg Mjukvara gjort en nybörjarguide till Flickr: Flickr- Kom igång med ditt digitala fotoalbum. Den tycker jag kompletterar guiden till creative commons på Flickr som jag skrev här för evigheter sedan. Jag ska ta och lägga till ett tips om nybörjarguiden på den sidan också.

Kul med hans Mjukvara är också att man kan se något jag uppmärksammat bland andra seriösa bloggare: De blir tydligt bättre och bättre över tiden. Det finns en bra utvecklingstrend när det gäller kvalitet. För traditionella media är detta mycket långsammare.

Vad är Flickr?

Om du inte vet vad Flickr är kan jag berätta att det är en fotodelningssajt. Faktiskt måste det ha varit en av de första Web 2.0 tjänsterna genom att den var igång redan februari 2004. Den blev snabbt populär. Sedan 2005 (december har jag för mig) tillhör den Yahoo! (läs mer här på den officiella Flickr-bloggen) som där gjorde ett kanon-köp.

Jag är inte 100% säker men nästan på att det är världens största fotodelningssajt. På Alexa Global Top Sites ligger den just nu och jag såg ingen sajt innan som jag vet är en fotosajt. Alexa är ju emellertid inte så där enormt tillförlitligt.

Ännu mer om Flickr från de tidiga åren och sajtens snabba framgång finns att läsa i Wired: Photo Site a Hit With Bloggers (från 12.09.04).

Varför är Flickr bra för dig som bloggar? Hitta fria & bra bilder

För dig som blogg-publicist är Flickr väldigt värdefull:

  1. Sökfunktionen är utmärkt.
  2. Fotografen kan ange creative commons för bilderna.
  3. Du kan söka med creative commons som villkor.
  4. Antalet bilder som går att använda som illustrationer till bloggpostningar är mycket hög.
  5. Antalet bilder från 4 som håller hög kvalitet är högt och numera nästan helt jämförbart med kommersiella bildbyråer.
  6. Antalet sådana bilder i 4 och 5 som är creative commons är högt.

Flickr ger dig som bloggare möjlighet att lagligt använda vackra foton och illustrationer kostnadsfritt.

Varför är Flickr bra för dig som bloggar?  Spara bilder

Du kan enkelt spara bilder på Flickr. Dessa kan du sedan också visa på din blogg. Här är Rudolfs nybörjarguide om Flickr en utmärkt start och är menar jag bättre än Flicks hjälpsida.

Varför är Flickr bra för dig som bloggar?  Få uppmärksamhet

Vill du att andra ska upptäcka dina bilder har Flickr stora möjligheter genom det enorma antalet medlemmar. Dessutom kan de enkelt blogga om dina bilder.

2 kommentarer »

  1. ecoguiden said

    Tack för kort och mycket bra info!
    http://ecoguiden.wordpress.com/

  2. Courtclick offers a No cost public Court scan, which enables one to see if we have records pertaining to the individual you are searching free of charge. You then have the option of joining to view additional details of any cases found.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

