Kul om Julklappar och Anime

Jag bloggade om en anime-blogg som jag första gången såg när blogginnehavaren kommenterade när jag bloggade om ändringen av design som jag gjort på Pryltrend.

Nu såg jag att han bloggat om julklappar & anime och länkade Pryltrend. Det tyckte jag var kul. Anime och manga är jag ingen expert på men jag har sett ett par tre filmer i alla fall. Något jag upplevde som viktigt var att det är väldigt tydliga ansiktsuttryck på figurerna så att känslor blir nästan övertydliga. Det ska man sedan sätta i kontrast till moderna (ej tecknade) action-filmer (eller nästan alla ”storfilmer”) där så mycket som händer sker samtidigt att känslor hos skådespelarna endast undantagsvis uttrycks på något sätt som åskådaren kan uppfatta.

Att anime är tecknat gör det möjligt för skaparen att på ett helt annat sätt arbeta med figurernas känslor i kommunikationen till publiken. ”Språket” blir så mycket bredare… Logiskt är också (i det lilla jag då sett men jag föreställer mig att det varierar) utvecklar sig händelserna ofta i lite lugnare takt än vad som är vanligt i moderna spelfilmer. Vackra harmoniska miljöer var vanligt i det jag sett. Anime är mer än många andra tecknade filmer en konstart.

Det här är sådant jag misstänker att många saknar. Förutsättningar för anime att växa tror jag därför på. Visade man anime på bio här i Uppsala skulle jag gärna gå att se det. Anime är en framtidstrend.

6 kommentarer »

  1. Du har många rätt i det du skriver. Människor i min omgivning ser på det som om jag skulle titta på barnprogram, sen sätter dem sig och läser kalle anka eller spindelmannen på bussen🙂 Serier som man aldrig ser någon utveckling i. Men om man tar anime och manga så utvecklas alltid karaktärerna, man kan se att dem blir äldre, klokare (eller mindre kloka) och liksom växer.

    Det är de som gör det så fantastiskt, att kunna följa en serie där man själv kan relatera till någon karaktär, för alla är olika. Kunna ta till sig de känslor som förmedlas och leva sig in i det man ser.

  2. marknad said

    Jag såg den här där de förvandlas till grisar. Det var en av Stenbecks-kanaler som visade den när jag var hemma hos minna föräldrar förra sommaren tror jag (har ingen television själv).

    Väldigt klassiskt sagoformat. Hjälten (flickan) som passerar igenom en tydlig grind och in i något annat. Utvecklas som människa och löser problemet.

    Visar dom några sådana filmer på TV numera också?

  3. Det var Spirited Away du såg, som är gjord av Studio Ghibli, en av de största inom just denna genre. Dem har gjort massor av filmer som har gått upp på svenska biografer. Det levande slottet, Min granne totoro, Porco Rosso, Princess Mononoke, Howl’s Moving Castle, alla dessa är att rekommendera om du gillade Spirited Away.

    De borde ses med sitt originalspråk, dvs japanska🙂 På tv sänds det inte så mycket numera. Det är vid enstaka tillfällen som filmer dyker upp på tv, serier däremot går att se på ZTV, men då dem har pågått en tid så ligger man långt efter och har kanske svårt för att hoppa in.

    Det går alltid att hyra Hayao’s filmer (Studio Ghiblis) och det är alla filmer som överraskar. I ”Kiki’s Delivery Service” hittar vi tex inspiration från Stockholm.

  4. marknad said

    Det blir nog vanligt. Jag skiljer mig nog inte så himla mycket från väldigt många andra. Så det är nog på väg att bli bredare även i Sverige.

    Bloggade förövrigt lite kring sådant här på Pryltrend.com idag. Har du tips på webbutiker som säljer besläktade prylar får du gärna hröa av dig. Tänkte blogga fler sådana prylar.

  5. […] Kul om Julklappar och Anime. […]

  6. Donut said

    Jag och Akaa har flyttat till ikikata.se för övrigt🙂 Vi är inte klara med designen ännu men vi jobbar med det.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

