Spännande historiska bilder på skelett

Jag bloggade tidigare om några intressanta anatomiska bilder jag hittat bl.a. på Historical Anatomies som U.S. National Library of Medicine (en del av den amerikanska myndigheten National Institutes of Health). På denna av deras sidor finns mängder av bilder från gamla böcker som beskriver människans anatomi (eller som man föreställde den sig då). De är lite små intressanta genom att de gör det möjligt att enkelt följa människans kunskapsutveckling inom ett forskningsområde som har stor betydelse för vår livskvalitet.

Skelett på knä
Illustrationen nedan föreställande ett skelett på knä (ber det kanske?) kommer från boken Osteographia av William Cheselden (1688 – 1752). Den gavs ut 1733 i London.

Bilden är från Osteographia ("benens anatomi") av William Cheselden från 1733.

Från Osteographia

På sidan för Osteographia som U.S. National Library of Medicine har finns även övriga bilder från boken. Alla föreställer ”skelett” och många i olika mycket illustrativa kroppspositioner.

Cheselden var brittisk kirurg och lärare i anatomi. Hans verk Osteographia anses vara den första mycket korrekta beskrivningen av utformningen på människans skelett. Nedan ser vi en bild av honom som jag hittade i Wikipedia:

Porträtt av William Cheselden.

Porträtt av William Cheselden.

Här i Wikipedia finns mer att läsa om honom: William Cheselden. Även har en liten faktasida med information om boken och Cheselden: Cheselden: Author & Title Description. På sidorna kan man läsa att Cheselden gjorde också annat betydelsefullt för medicinen som att utveckla ny kirurgi.

3 kommentarer »

  1. Amanda said

    Hej,
    Jag ska skriva en masteruppsats i arkeologi vid Göteborgs universitet (Den ska vara klar till våren 2010, men jag har redan haft möjlighet att börja.) om gravar och gravskick under kristnandet och den bild du har med ett knäböjande skelett som verkar be vore då helt perfekt att ha med i den uppsatsen. Jag har hittills inte lyckats få tag på själva boken, därför undrar jag om det finns möjlighet för mig att få använda din bild?
    Jag hoppas du fått min mailadress med kommentaren, om inte lämnade jag även en länk till min egen blogg.
    Tack på förhand!
    Vänliga hälsningar
    Amanda

  2. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  3. I’ve been exploring for a little bit for any high quality articles or weblog posts on this sort of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site. Reading this info So i’m glad to convey that I’ve a very just right uncanny feeling I found out exactly what I needed. I so much for sure will make certain to don?t overlook this web site and give it a glance on a constant basis.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

