Rött vin i bild & foto

Jag bloggade igår om att bl.a. en forskningsnyhet vi publicerat på Nyfiken vital blev kopierad av en webbspammare: Extremt tilltalande bilder på rött vin. Appropå det såg jag att vi inte lagt till rött vin i vår ”uppslagsbok” som kan användas som komplement till sajtsökningen vi infört med Google.

Rött vin med bild i uppslagsboken
Tidigare hade vi bara huvudsidor i uppslagsboken. Sådant som vin orsakar då ”problem” genom att nyheter dyker upp av och till. Nu har vi emellertid börjat länka dessa istället för en egen huvudsida och rekommenderar även en extern artikel med fakta om ämnet. Du kan läsa mer om hur jag tänker kring det på min ”blogg för bloggare” om fakta på nätet: Vår Uppslagsbok och Fettlever. Precis som den här bloggen delar med sig till bloggosfären vad vi lärt oss om fria bilder berättar den bloggen om faktagranskning, hur man hittar kontextuell information och annat användbart.

För rött vin rekommenderade jag Systembolagets artikel. Förutom kortfattad information om rödvin under uppslagsordet och länkar till nyheter lade jag även till en bild:

Attribution Foto: Вася Артёмов

Du kan se hur det blev i uppslagsboken: Rambutan till Rött vin (rödvin). Antalet nyheter vi publicerat på ämnet var sex stycken. Dessutom hade vi en artikel om GI och kalorier för vin, öl och sprit.

Den här bilden tyckte jag också kunde passa men jag tyckte nog den ovan var lite bättre.

Attribution Foto: Kjunstorm

Ett mycket vackert foto föreställande både rött vin och rosmarin såg jag också på Flickr. Det hade ju passat bra på båda orden finns med på uppslagssidan. Fotot var emellertid inte creative commons. Den intresserade kan emellertid ta sig en titt här.

Kommentera

