”Banana slugs” & Sökning på Flickr

Nedan har vi en gul snigel. Sniglar saknar ju skal medan snäckor har skal. Den här sorten kallas för ”banana slug” på engelska och är enligt Wikipedia någon av arterna Ariolimax californicus, Ariolimax columbianus & Ariolimax dolichophallus.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Vicki & Chuck Rogers- Best Friends

Fotografen berättar att de blir gula allt eftersom de växer och att University of California at Santa Cruz har dem som maskot. En hel del mer om dem finns tillsammans med fotot på Flickr.

Att hitta foton på ”tid” och problemet med sökfunktionen på Flickr
Jag roade mig härom dagen att söka foton som kom på Flickr för sökordet time (engelska för tid). Från dem valde jag ut några jag tyckte var intressanta och gick att lägga lite text runt så att det inte bara blev bilder. Resultatet blev: Tiden i foto. Alla bilder där är från Flickr utom den av Hermann Minkowski som jag hittade på Wikipedia.

Sökfunktionen Flickr har blivit sämre på så sätt att mycket är för icke-relevant från sökordet. Det gäller naturligtvis ”Most interresting” (antal favoriter, inlänkar och trafik från sökresultat är sådant jag tror har större betydelse här än text runt bilden och taggning) där det är helt acceptabelt men även ”Most relevant”. Det började för tror ca ett år sedan och har varit så stabilt efter det.

Mer om att söka efter bilder med creative commons på Flickr här på bloggen.

Vad har Gula sniglar med tid att göra?
Fotot som jag bloggade här hittade jag just i sökresultatet för tid (ja eller då ”time”). Jag tyckte det var intressant då jag inte kände till de här gula sniglarna och ett bra gjort foto. Men vad hade det med tid att göras🙂

Så jag bloggade det här istället.

Mer om ”banana slugs”
Banan slugs på Wikipedia.

Hur dessa kul djur blev maskot för UC Santa Cruz. UC Santa Cruz.

Ariolimax columbianus, banana slug. Michigan Museum of Zoology.

2 kommentarer »

  1. […] Men så här är väldigt sällan internet avseende sökning & information numera. Däremot speglar det internets andra-derivata och potentialen hos Wikipedia. Det säger något om tid och hastighet på internet & faktiskt sökte jag just runt kring tid på nätet och Flickr. […]

  2. stephanie laqua said

    where do you find these??

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

