Jasmin i bild och i te

Jasmin här till syrenväxterna och en mängd arter finns i familjen på flera kontinenter: Afrika, Asien, Australien, Europa (runt medelhavet) och många ögrupper. Blommorna är väldoftande och används i rökelse, te och doftvatten & parfymer av olika slag.

Jasmin i te – Grönt te & Vitt te
Jasmin lämpar sig inte som smaksättare till svart te men ger däremot en trevlig smak till vitt te och grönt te. Jasminblommorna skördas på dagen och blandas under natten när de ger ifrån sig sin doft med teet. Tebladen tar upp aromen.

Jasmin i foto & bild
Här har vi jasmin i foton samlade från Flickr, Wikipedia och en te-blogg…

Här ser vi en vacker vit jasminblomma i närbild. Man kan riktigt känna doften…

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Natascha2007

Och så röda knoppar som ska bli jasminblommor…

Attribution Foto: dinesh_valke

Ett till foto av en vit jasminblomma. Fotografen är den samma som för det första fotot…

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: dinesh_valke

Bilden nedan är från en te blogg om vitt te med just en bloggpostning om jasmin i te

Tebloggen som bilden ovan kommer ifrån hör till en tebutik där de använder bloggen för att beskriva sitt sortiment. Därifrån har jag både handlat och fått smakprover som vi skrivit om i Nyfikenvital. Här har vi deras tebutik: House of te.

Själv är jag fanatisk tedrickare. Mest gillar jag oolong te som ligger nära svart te. Det var faktiskt House of tea som gjorde att jag upptäckte det. Grönt te har jag alltid gillat och även oolong som ligger nära grönt te men jag hade aldrig smakat oolong nära svart te innan de skickade ett varuprov till Nyfikenvital.

De perioder i mitt liv när jag druckigt som mest te har jag druckigt ca 15 – 20 koppar per dag. Men te är riktigt nyttigt för hälsan🙂

En gul jasminblomma som precis öppnar sig har vi nedan…

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: dinesh_valke

Och så ett foto från Wikipedia – Jasmine

Fotot ovan har en GNU licens (suck) som finns att läsa här.

Fler foton på jasmin (jasmine på engelska) med någon creative commons licens på Flickr.

3 kommentarer »

  1. jasmin said

    Jag själv hetter Jasmin och tyckte att alla blommorna var finna.

  2. […] Jasmin i bild och te. […]

  3. jasmin said

    hej jag heter jasmin som en blomma

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

