Foto – Hästar – Araber

Foton på araber upphittade på Flickr. Samtliga har någon av creative commons licenserna. Fotografens namn och licensen finns under fotot.

Araber
Araber anses enligt Wikipedia ha intelligens, kraft och bär sin svans högt. De anses vara en av de äldsta avlade hästraserna och hästar som liknar dagens araber ska ha funnits redan för 4500 år sedan. De spred sig från Mellanöstern över välden för att stärka upp andra raser.

Wikipedia har förövrigt ganska många foton på araber av olika raser.

Tarbes

Skapades 1804 från runt 40 hingstar.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: danielguip

Tre vita araber
En vit arab:

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: rade.ON!

Och två till vita. Den sista är ett föl och i den första ser vi en vältränad fullvuxen arab. Fotot är från ”Nuestros Caballos” en La Rural, 24 mars 2007 iBuenos Aires, Argentina:

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Hernán Valeriano

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Philtownwalker

Fler Gulliga djur
Ett par stora artiklar med ordentligt med gulliga djur finns på Pryltrend:

Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?

Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

16 kommentarer »

  1. […] Värda att spara undan för någon framtida artikel om hästar. Foton på araber finns här: Foto – Hästar – Araber. Närbild av hästens mule. Hästar ser ofta ganska trevliga […]

  2. Elsa Rohlen said

    Fantastiskt att man kan fånga så mycket akönhet i en enda bild. Att se en bild är att drömma- man behöver inte veta vad som hänt innan eller vad som kommer hända. och det är ett otroligt sätt att minnas. varje dag brukar jag titta på fotot av min numera döda älsklingshäst och mig. jag tittar också på ett foto av min älskade morfar som dog 24 januari 07. När jag ser bilden av när han var frisk blir jag glad och kan låtsas att han är kvar och snart kommer att gå ner i pannrummer och röka. Så för mig är det ett sätt att minnas.

  3. marknad said

    Jo foto är inte på något sätt en konstform som är mindre värd än andra. Särskilt värdefull genom att den är enkel för alla komma igång med för att uttrycka sig med och kanske särskilt med sig själva som publik.

  4. Hejsan,

    Dina uttryckta mening: ”Araber anses enligt Wikipedia ha intelligens, kraft och bär sin svans högt.” – slut citat.

    Nja – måhända snarare att hästar har varit i par med människosläktet under så lång tid – att de fått lite intellekt = rosa hjärnbark också = förmåga att tänka framåt – utifrån gjorda erfarenheter historiskt = i baktiden, kanske… 🙂

    Men visst är hästar otroligt uttrycksfulla – och inte så sällan väldigt både ståtliga och vackra – och både på bilder och Live !

    Ha det…
    vännen Josef

  5. marknad said

    Underförstått tolkade jag Wikipedia som att man menade relativt andra hästraser. Hur begåvade de är jämfört med andra djur, tama respektive vilda, ska man nog låta vara osagt.

    Men för att spekulera en del tror jag yttre stress utanför flocken är viktigt för utveckling av intelligens hos herbivorer. D.v.s. för hästar skulle då särskilt stridshästar tendera att anrika anlag för intelligens.

  6. […] Foto – Hästar – Araber. […]

  7. Natty said

    vadå ingen inteligens?! den som skrivit det där måste inte veta ett skit om hästar, araber är jätte inteligenta hästar och ska inte underskattas.

  8. Amanda said

    Såååå snygga bilder!
    🙂

  9. desse said

    hej det var ur gulliga bilder jag har själv en egen ponny som heter sweety
    hon är arabiskt fullblod oc brin skäck /min första ponny var vit super gulliga bilder PS har du tat dem själv

  10. polly said

    heej så snygga bilder, har tittatminst tuuuusen gånger

  11. zola said

    så vackra

  12. Malin said

    väldigt fina hästar men jag har sätt snyggare!

  13. Jessica/Cuba said

    hej jag undrar om jag skulle kunna få ta bilden på den vita araben och ha den till en av mina araber på en hemsida som heter Stallet.se

    det är bara en fråga

    väntar på svar:)

  14. Linda / Libretto said

    Hej! jag undrar om jag får ta bilden näst högst upp till stallet.se?
    Jag är en vääääääldigt häst intresserad tjej på 12år… 😛

  15. […] Hästar – Araber […]

  16. Hello, i feel that i saw you visited my blog thus i came to go back
    the desire?.I’m attempting to to find issues to enhance my web site!I assume its ok to use some of your concepts!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

