Flickr & Länder – Portugal

Flickr är fantastiskt för den som söker foton från länder. En situation där folk tar bilder är på semestern & naturligtvis på sin hemort. Söker du foton från en ort är därför Flickr helt enkelt bäst.

När jag tänker efter kommer jag inte på någon situation när jag sökt illustrationer av en ort. Men jag skriver ju mycket om vetenskap. Likväl för många måste det vara vanligt att man söker foton just från ort.

Flickr och foton orter & aktuella foton
Flickr har varit snabb med att få foton från aktuella händelser. Det gällde t.ex. bombdådet i Spanien. För de svenska journalister som sökte foton på bombdådet i Spanien tror jag inte någon källa till bilder var snabbare än Flickr.

Samma sak gäller mindre otrevliga saker som sport, politik och liknande.

Portugal
Låt oss titta på Portugal som exempel. Nyligen bloggade jag om portugisisk konst på min blogg om konst. Så det kan ju vara kul att följa upp det med några vackra foton från portugal. Det ska väl komma någon forskningsnyhet från Portugal som jag kan använda dem i.

Alla hittades på den här sökningen: Portugal på Flickr. Gjord för att bara visa bilder med creative commons. Söker du efter någon särskilt händelse t.ex. en fotobollsmatch lägger du givetvis till nyckelord associerat med det och ser vad du hittar.

Konst & Arkitektur
Eftersom jag nu hade bloggat om konst från Portugal kan det här fotot vara kul att börja med. Mycket intressant sådant.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: bricolage.108

Mycket vackra miljöbilder
Sådanas här foton är jag svag för. Riktigt fina motiv gjorda av duktiga fotografer!

AttributionNoncommercial Foto: lapidim

Här har vi den andra ”polen”. Innan hade vi en lantidyll och här har vi det moderna urbaniserade samhället:

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: hugo n.

Fler foton från Portugal

Commons i Wikimedia har naturligtvis foton associerat med Portugal. Den som känner sig osäker kring var portugal egentligen ligger i Europa kan se det här:

Det fotot hittades i Wikipedia på Portugal och saknar copyright.

2 kommentarer »

  1. […] Där gav jag Anton en länk också: Konst i Portugal – Nuno Gonçalves till Nadir Afonso. Fler foton på Portugal har vi här där jag demonstrerar hur de kan hittas med hjälp av […]

  2. […] Där gav jag Anton en länk också: Konst i Portugal – Nuno Gonçalves till Nadir Afonso. Fler foton på Portugal har vi här där jag demonstrerar hur de kan hittas med hjälp av […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

