Att äta hästar? Bilder på föl

Tidigare har jag ju bloggat ett par gånger med foton på hästar. Något förvånande hör de till de mest kommenterade bloggpostningarna på den här bloggen. Så vi tar och visar några till foton på hästar och prioriterar föl.

Hästar är onekligen populärt på nätet. Det flyter in kommentarer regelbundet till mina bloggningar med bilder på hästar. Och då rankar de inte alls särskilt bra på Google.

Att äta marsvin
Vad jag bloggat tidigare som fått många kommentarer är annars att laga till ett marsvin (annan blogg jag har) Många tycks inte läsa texten utan tror att det är jag som äter marsvin men så är det inte.

Däremot om man äter grisar, hästar eller kor kan jag inte se att någon sådan kan kritisera någon för att äta marsvin. Det tyckte jag det var värt att väcka tänkar runt med bloggpostningen.

Själv har jag flera gånger försökt bli vegan och har nu varit köttnykter under tre veckor vilket är rekord för mig. Främst vill jag sluta äta kött av miljöskäl. Men också därför att många djur far illa i kötthanteringen.

Foton på hästar och föl
Men låt oss lämna marsvinen och återvända till hästarna och gulliga föl. Hästar är förresten något som äts och säljs i många livsmedelsbutiker som smörgåspålägg.

Bilderna är upphittade på Flickr och alla har någon av creative commons licenserna. Fotografens namn är angiven under bilderna.

Det här fotot har jag tagit med tidigare men det är ett väldigt fint sådant. Här syns det vill jag mena att hästar har ett rikt känsloliv:

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: StarLisa

Är det verkligen rätt att äta hästar som kan känna något jämförbart medkärlek? Nedan ser vi ömhet, en till ”mänsklig” känsla, mellan en mor och hennes barn:

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Big Grey Mare

Ett utmärkt foto av ett föl. Bra färger och en intressant omgivning. Det händer något i bilden också: det unga fölet ger sig ut på äventyr för att utforska. Hans mor håller ett vakande öga i bakgrunden.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Big Grey Mare

Här ser vi livsglädje hos ett ungt föl. Livsglädje är knappast en känsla som bara finns hos människan:

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Andrew Pescod

Ett vackert foto. Stora ögon är vi människor känsliga för. Det är förprogrammerat hos alla däggdjur och det är just ungarna som har stora ögon.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Andrew Pescod

En riktigt stor häst. Den som skulle försöka ge sig på att äta hennes föl skulle helt säkert råka illa ut.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: omarrun

Att bli vegan
Det bästa mänskligheten har och som är mycket mer värt än att sluta äta kött är demokrati. Faller demokratin kan man kallt räkna med att både människor och djur kommer lida betydligt mer än idag. Att veganer går utanför lagstiftningen och inte respekterar gemensamma regler instiftande i en demokrati är därför helt och fullständigt oacceptabelt.

Här finns ett par sajter för veganer. Jag har inte läst någon av dem. Att vara vegan är ju trivialt med lite grundläggande kunskap om kost. Men för många är det ju en livsstil. Först har vi Vegan.nu och så Vegan.se.

Svenska Wikipedia definierar veganism som:

Veganism är ett levnadsätt där en person avstår från användning av djur i den mån möjligt och praktiskt. En vegan avstår därför från alla animaliska produkter såsom kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, ägg, honungs- och vaxprodukter samt olika tillsatser av animaliskt ursprung.

Hela artikeln finns här: Veganism.

Protein, B12-vitamin och bönor
Vad kött ger oss näringsmässigt som är ”unikt” är B12-vitamin. Det är svårt att få från andra källor. Idag är det inte längre ett problem eftersom kosttillskott och berikade livsmedel finns.

Annars är protein ett viktigt näringsämne som vi får från kött. Bönor, ärtor och sädesslag tillsammans ger oss allt vi behöver där. Att äta bönor är också bättre för mänskligheten. I omfattande forskning som presenterades i en bok jag läste visade det sig att bönor var brutalt mycket bättre för mänskligheten och inte bara djuren.

Viktiga fördelar inkluderade bättre hälsa för både människor och djur, hållbar användning av energi och vatten. Några intressanta fakta från boken inkluderade:

  1. 1 kg protein från djur kräver 3 – 10 kg protein från växter i produktionen.
  2. 1 kg biff kräver 15 kukibmeter vatten.

Det ska jämföras med 1 kg korn som förbrukar 0,4 till 3 kubikmeter vatten.

Nog kan avstå från att äta det här fölet när det växt upp om man nu får köpet förebygger allvarliga sjukdomar?

Attribution Foto: Noël Lee

Gulliga djur på Pryltrend
Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?

Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

17 kommentarer »

  1. […] Bloggpostningen ligger på min fotoblogg: Att äta hästar? Bilder på föl. […]

  2. Rebecka said

    hej hej jag tycker att era hästar är jätte fina jag älskar hästar och kan inte leva utan dem… har sj 3 st.. och jag skulle aldrig i livet kunna skiljas ifrån dem…

  3. Amanda said

    Jag bara ääääälskar HÄSTAR! Jag kan inte leva utan hästar!

  4. Bella said

    Får man kopiera bilderna?

  5. Johanna said

    Jätte fina bilder, och jag undrar om det e Copyright på dom eller om man får kopiera ?

  6. ida said

    ååååååååååå’så fina häst bilder!!!!!!!! ja kan inte leva utan hästar ps.har du tagit bilderna skälv?

  7. VI TYCKTE DOM VA FINA OCH FULA

  8. Amanda said

    ASSÅ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vilka SÖTA HÄSTAR !!!!!!!!!!!!!!!!!! jag ÄLSKAR HÄSTAR OCG DOMMA BILDERNA ÄR UNDERBARA !!!!!!!!!!! <33333333

    :):):):) <33333333333333333333333333333333 LOV IT ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DOM E SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ SÖTA!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Jag tkr om era hästar.Ni har underbar Natur i bakgrund.Hoppas ni inte e som vissa fotografer..de kallas djurplågeri..men som jag tror o ser e ni shysta mot dom söta hästarna ag har själva 4 egna.min mamma har 10 egna elr som vi har i familjen tsm o sen igentligen alla hästar i stallet så har vi 28 st..vi har inakoderade också..🙂 Hejdå Kram josefine vi ses åter igen kanske Ha d.❤

  10. Tove said

    Åååå, hästarna högst upp var de underbaraste jag sett <33333

  11. Ronja said

    det hääär är den sööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööötaste hästar som jag någonsin sett dom är otroligt söta /Ronja hästälskaren

  12. Fanny said

    HALLÅ! ALLA HÄST ÄLKARE! JAG ÄLSKAR ATT SKRIVA PÅ DATORN,BARA PÅ HÄST SIDOR SÅ SKRIVER JAG BARA OM HÄSTAR! JAG HAR VARIT MED HÄSTAR I HELA MITT LIV,OCH DE ÄR DÄRFÖR JAG…ÄLSKAR HÄÄSTAR!!!!!!!
    MVH:FANNY DEN ÄLSKADE HÄST ÄLSKAREN!

  13. jag said

    jätte söta hästar!!!

  14. karinax said

    Asså den som äter hästar är knäpp för hur tusan kan man äta sånahärna underbara djur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

  15. hej det var jätte fina bilder jag tyckte att de va så fina att jag la ut några på bilddagboken.se XDXD

  16. Andy Te said

    Verkligen härliga bilder

  17. […] Att äta hästar? Bilder på föl […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

