Blogg om nyheter

Jag har en ”privat” blogg, Nyheter att läsa, som helt enkelt är RSS-flöde från några nyhetssajter med forskning som jag läser. Där bloggar jag också nättidningar som publicerar forskningsnyheter.

Den är nog inte så intressant för någon annan än mig men i första bloggpostningen har jag beskrivit hur man kan göra en liknande startsida åt sig själv med Google Blogger. Läs mer här: Nyhetsläsare med Blogger.

Wikinews – Nyheter från Wikipedia
En till källa till nyheter är Wikinews även om jag inte hunnit blogga om den på Nyheter att läsa. En styrka med Wikinews är att de tycker jag bättre på att ge kontext och bakgrund till nyheterna.

Närheten till Wikipedia underlättar naturligtvis faktakontroll förutom bakgrund, kontext, bilder m.m.

Kommentera

