Geotaggar i Flickr

Geotaggar används för att markera vilken geografisk hemvist en blogg eller något annat egentligen har. För bildsökning är behovet tydligt. Söker jag på bilder från Kina vill jag hitta bilder från just Kina och inte om Kina. Geotaggning kan underlätta detta.

Geotaggning i Flickr

Geotaggning i ett community som Flickr blir förövrigt mer trovärdig genom att många personer kan påverka den.

Du kan geotagga dina Flickr-bilder utan att behöva lämna Flickr. Du hittar mer information i gruppen:
Geotaggning på Flickr

Flickr, Gmap och geotaggning

Det är möjligt att få geotaggade bilder att synas direkt i Gmap utan att du behöver lämna Flickr:
Geotaggade bilder och Gmap
Jag har inte provat några av av dessa funktioner eller verktyg än.

Kartor med Frappr!

Däremot började jag titta på att göra en forskningskarta över ursprungsorten för forskningsnyheter med Frappr:
Frappr! – Bloggarnas bakväg in i Google
, men jag har knappast nått längre än att jag lyckats skapa ett konto och försöker lära mig hur Frappr fungerar.

Tämligen uppenbart är emellertid att någon form av grafisk anpassning av kartan krävs för att det hela ska se bra ut. Troligen får jag börja med att göra en liten enkel karta över något begränsat område.

Kommentera

