Ordentligt med hästbilder

Hästar, liksom alla djur och särskilt hus- och bruksdjur, är populära motiv på Flickr. Urvalet av excellenta hästbilder är legio och här har återigen några av de bästa samlats. Den här gången 31 fotografier som skildrar hästar i vår kultur.

Gillar ni dom där bilderna har jag många fler ännu gulligare på Pryltrend. Där jämförs kattungar, kalvar m.fl. gulliga djur med varandra.

När ni tittat klart på de här söta hästarna ta er en titt på de här två för ännu gulligare djur:

Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?

Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

Hästbilder på Flickr
Första gången jag sökte bilder på hästar med creative commons på Flickr, kanske för ca två årsedan, fanns det riktigt många bra foton. Idag är antalet ännu större och det växer snabbt. Den sökning jag använde var med sökordet horse (engelska för häst) och inställd för att visa alla bilder med någon creative commons licens. Antalet söksvar blev mer än 192 000 foton. Söker man alla bilder d.v.s. även de som inte har en creative commons licens blir antalet träffar mer än 941 000.

Jag tittade naturligtvis inte igenom alla 192 000 hästbilder men väl ett tusental. Från dessa valde jag här ut 31 foton som skildrar hästar i olika situationer, kulturellkontext och motiv.

Kärlek
Alla djur är tilltalande vackra när de är små. Bakom det ligger naturligtvis vår instikt att skydda vår egen flocks avkomma. Något inte minst Disney tjänat pengar på. Här har vi ett trevligt exempel på moderskärlek.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: cindy47452

Här har vi kanske vändskap?

AttributionNoncommercial Foto: cobalt123

Hästbilder med vackra färger
Hästar kan vara ett trevligt motiv till vykort och särskilt i landskap med rätt färger. Soluppgång eller solnedgång är några möjligheter liksom vinter- och sommarlandskap. Här är ett urval med hästbilder med denna egenskap.

Vinterlandskap med hästar där solen kommer in rätt… Två trevliga hästbilder har vi som exempel här.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: rabasz

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Big Grey Mare

Det är nog en solnedgång tror jag men jag kan ta fel. Möjligen är det en soluppgång? Vad det är för sorts häst vågar jag inte spekulera i alls.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Eduardo Amorim

Ett till vackert foto av en häst som skulle passa på vykort.

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Eduardo Amorim

Hästarnas huvud och mule
Några foton av hästarnas ansiktsuttryck.

Dags att besöka tandläkaren?

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: bulldog1

Avkopplat avvaktande?

AttributionNoncommercial Foto: paul+photos=moody

Vaksamt nyfiken?

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Whit Balance

Stolt styrka?

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Xanboozled

Det här vet jag är islandshästar :-) Atletisk styrka och kraft…

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: marie-ll

Glad och ivrig?

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: -sel- won´t pay for censorship

Stolthet, styrka och kraft…

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: cindy47452

Blyg?

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Big Grey Mare

Trött?

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Gunnsi

Ett föl
Nyss kommen till världen.

Attribution Foto: ninjapoodles

Hästar i flock
Vilda hästar lever i flockar av ston med en vuxen hingst. Hingstar som föds får lämna flocken när de blir vuxna. Med tiden när de byggt styrka och erfarenhet kan de erövra en egen flock med ston från en gammal hingst.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: cruadinx

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: Eduardo Amorim

En kraftfull häst
Har vi här. Utstrålar riktig styrka…

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Hermano Gris

Rodeo
En sport som härstämmare från den amerikanska comboykulturen. Bland momenten finns inridning av hästar som är illustrerat i bilderna nedan. Andra moment är infångande av kalvar med lasso och tjurridning.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: Eduardo Amorim

Övriga hästbilder
Ännu fler hästbilder har vi nedan.

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: cwalker71

Följande är en foto av en staty och inte en levande häst.

AttributionNo Derivative Works Foto: Jasmic

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: gabriel paulus

AttributionNoncommercialShare Alike Foto: cindy47452

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Foto: MontanaRaven

AttributionNo Derivative Works Foto: Saveena (AKA LHDugger)

Ännu fler gulliga djur:

Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?

Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

31 kommentarer »

  1. [...] Ordentligt med hästbilder. [...]

  2. Amanda sade

    Fina, gulliga, söta, roliga, stolta hästar!! Har du tagit bilderna?? En del kanske??? :D :D :)

  3. söta hästar :)

  4. Emma sade

    Hstar r bara bst + jtte fina och gulliga bilder ^^

  5. Lisa sade

    Hej!
    jete fina bilder.kan du sika en fin bild
    med en häst:)

  6. Lisa sade

    Hej!
    jete fina bilder.kan du sika en fin bild
    med en häst:)

  7. ronja sade

    dom vad jettesötta å bilderna va fina du är bra på att fotogratera djur

  8. hanna sade

    Fina bilder !
    Kan man få använda dom till s.s ?
    Accepterar ett nej, men de vore kul med ett ja !
    Kram Habibi x’D

  9. Cassan sade

    Heej! Jätte fina och söta bilder!
    Får man använda dom till stallet.se?
    Du är bäst med ett ja!:D

  10. Felicia sade

    Heey … Jättefina bilder :D Man får inte ta in nån bild på t.ex stallet.se? :)
    Ha det bra // Kram Felicia

  11. Emma sade

    Heej! får man använda bilderna till stallet.se? skulle upskatta ett ja! men jag förstår dig helt om det e ett nej :)

  12. Sweety sade

    Hej! Jag älskar bilderna och undrar om man får använda dom till stallet.se. Jag tycker dom är jätte vackra och jag själv kna inte ta fina hästbilder. Men om de blir ett nej förstår jag er. Men tack iallafall:)

  13. Ninni sade

    Hej älskar alla bilder förrutom rodeobilderna! Det är hemskt att se hästar bli behandlade så där!

  14. marknad sade

    Om att använda bilderna. Läs till höger längst upp i bloggen till höger i marginalen. Där finns instruktioner.

    Mer eller mindre alla bilder bör gå utmärkt att använda utan avgift. Kommer jag ihåg rätt finns endast ett undantag vilket är en bild från ett svensk museum där tillstånd krävs från dem.

    Villkor är angivet per bild. Typiskt under bilden.

    För de av bilder jag tagit: använd dem gärna. Men länka gärna hit.

    För public domain, creative commons, från amerikanska myndigheter o.s.v. läs gärna instruktionstexterna som är länkade till höger i marginalen. Även om bilderna typiskt inte kräver avgift kan ändå villkor finnas t.ex. att kommersiell användning är hindrad eller att du behöver ange fotografens namn.

  15. Medde sade

    Gu va söta bilder! Häftiga å! :D <<<<<3333

  16. Jätte fina bilder dom är superfina älskar dom bara! Hästar äger bara så himla mycket!

  17. Hästar är jättefina och bilderna likaså stort tack till dom som har skickat in bilderna!

  18. Anna sade

    Väldigt fina hästbilder du har :)<33 Men får man använda dem till stallet.se ?

  19. Lina sade

    Jättesöta bilder! Men rodeo bilderna var hemska, jag HATAR VERKLIGEN rodeo! :(
    Det är så synd om de stackars hästarna. :(
    Men bilderna var jättefina!:) XD

    Ps. Skicka helst inget till min e-post.

  20. karin sade

    bilderna var fina jättefina men inte rodeo det är synd om hästarna det ser ut som om dom får panik och sadelhjorden satt som sten ju.:(

  21. Moa sade

    Sååå fiiinaa :)

  22. Moa sade

    Jätteee <333

  23. Nea sade

    Hejsan! snygga bilder!! :D :D

  24. Malva sade

    Jättesnygga bilder!:):d

  25. marknad sade

    Gillar ni dom där bilderna har jag många fler ännu gulligare på Pryltrend. Där jämförs kattungar, kalvar m.fl. gulliga djur med varandra.

    Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?

    Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

  26. michaela sade

    jag tycker att det är jätte fina hästbilder i värden och jag hoppas att det kommer fler bilder på den här sidan

  27. Isabelle Dickson sade

    Hej jag undrar om man skulle kunna få lov att låna lite av era bilder? Till en hemsida som heter stallet.se. Det skulle vara snällt om du svarar på detta mejl tack!

  28. Rebecka sade

    Hej!
    Jag säger bara till er som har kommenterat om ”Stallet.se”
    Många frågar om tillstånd och det är ganska jobbigt för dem som har fotat bilderna.
    Själv tycker jag ni ska kanske skaffa egna kameror och fota eller använda från ”bildbanken” på ”stallet.se” eller så kan man ju köpa egna djur!
    Hon/Han kan inte säga ”Ja” till alla er som frågar!
    Ni som snor dem hära bilderna är väldigt omogna! Själv känner jag till ”Stallet.se” eftersom jag varit medlem där någon gång!´i tiden
    Även om jag inte äger dem hära fotorna så säger jag bara..
    ” Sluta fråga, man kan inte ACCEPTERA alla.. Det är jobbigt när alla frågar, så snälla sluta”
    Och nu undrar ni säkert varför jag kom hit? Jo, det är därför jag kollar på ”Stallet.se” sedan på google ifall det finns några bilder dem har ”snott”
    // Rebecka

  29. AMANDA sade

    HÄSTAR ÄR SÅ SÖTA

  30. Emmy sade

    Fin Fina hästbilder :D Men finast är ändå rodeobilderna…. själv är jag Western ryttare och de e ju inge fel på rodeo ja mena kolla på hästöronen, dom är spetsade frammot min arab Civer har varit med på rodeo många ggr :)

  31. [...] Ordentligt med hästbilder [...]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

